یکشنبه، آبان ۱۶

از ماست که بر ماست


ایرانیان سالهای بسیار برای بیرون راندن دشمن از خاکشان


جنگیدند و بخش بزرگی‌ از سرزمینشان را پس گرفتند. آنان


زمان درازی شاهی بر تخت نداشتند. اما پهلوانان گرد هم


انجمن کردند و زوتهماسب را به پادشاهی بر گزیدند.زیرا همه


همداستان بودند که توس و گستهم فرزندان نوذر شایسته پادشاهی


نیستند. زوتهماسب ۸۰ ساله بود و ۸ سال پادشاهی کرد. سر انجام


تورانیان پیامی به نزد ذو فرستادند و گفتند که ؛ این بداسمان


از بدیست که ما در زمین می‌‌رانیم . پس آشتی کنیم و دیگر گرد


جنگ نگردیم. ذو پاسخ داد که این بد نخست از شما سر زد و


اگر دوباره به آن سوی جیحون باز گردید دیگر جنگ نخواهیم کرد.


آنگاه پیمان بستند و ترکان به سرزمین خود بازگشتند و بر


دیگر ایران زمین از آن ایرانیان شد. اما افراسیاب زنده ماند و


ایرانیان تا زمانی‌ که او زنده بود هیچ گاه روی خوشی‌ و آرامش


ندیدن.




بر گرفته شده از قسمت‌های شاهنامه فردوسی . کتابی‌ که نزد پارسی‌ زبانان جهان به ویژه ایرانیان اهمیت به سزایی دارد، شاهکار حماسه فارسی و حماسه ایرانیان .


ایرانیانی که در طول تاریخ سختی‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری رو تحمل کرده ولی با تمام سختی‌‌ها ، تجاوز ها، غارت ها، جنگ‌ها و دگرگونی‌های که ناا خواسته در فرهنگ و تمدن و نسل اصیل آریایی به وجود آمد،شانه خالی‌ نکردند و با چنگ و دندان و جان و دل‌ نام ایران و زبان پارسی‌ ایرانیان را حفظ کرده و نگذاشتند که کوچکترین تهرزی به زبان پارسی‌ و فرهنگ ایرانی‌ بشود.


بعد از گذشته قرن‌ها ، از کوچ اریاییها به شمال ایران تا حماسه خاص و خاشاک در دل مردم ایران،، مردم آگاه و خردمند جهان همچنان ایران و ایرانیان را به عنوان مهد تمدن دوران قبل و بعد از تاریخ میدانند. سرزمین پادشاهان نیکو کاری همچون کورش و دانشمندانی هم چون؛ جمشید، زکریا؛ ابو علی‌ سینا، که البته بر گرفته از فرهنگ و تمدن ایرانی‌ به همراه علوم و فرهنگ نوین اسلامی ختمتی بزرگ در عالم علم و بشریت انجام دادند.


همچنان سخنان بزرگانی همچو سعدی ، حافظ را در دانش گاهای معتبر جهان مقدمهٔ تمام دروس می‌گذرند. و شخصیت مانند مولوی را از چین تا آفریقا میستایند.


حالا یک فرد عرب که تاریخچه خواستی‌ از خود و قوم خود ندارد .یک فرد از قوم عرب ، قومی که در تاریخ به عنوان قومی وحشی غارت گرا، تشنه بخون و ناا آگاه، متجاوز، و همچنان در زمان حل حاضر به عنوان مردمی بی‌ سواد، کوتاه فکر. که یا بر اثر فقر فکری و تعصب همچنان به کشتار مردمان بی‌ گناه مشغولند و به عنوان تروریست شناخته شده اند و یا به عنوان مردمی که پول‌های باد اوردهٔ خود را خرج عیش و نوش می‌کنن.


این فرد صحبت‌های ناشایست خود را بدون آنکه پچیزی به شعور نداشتهٔ خود مراجعه کند.می‌گوید ایران و فرهنگ ایرانی‌ توسط افرادی غیر ایرانی‌ در حال هدایت هست.. می‌گوید ایرانی‌ وجود نداشته و پارسیان در اصل از قوم ننگین و نفرت بار اعراب هستند نه از قوم خوش نام آریایی.


داشتم به این فکر می‌کردم که چه برداشتی می‌شه از صحبت‌های این عرب مفت خور کرد..این که فرهنگ ایرانی‌ و زبان پارسی‌ به مرور زمان توسط اعراب از بین رفته یا در حال از بین رفتن است .؟ یا این که حاکمان ایران ایرانی‌ نیستند. یا این که اعراب به علت نداشتن تاریخ و فرهنگی‌ همچون ایرانیان در حال جلزّ و ولز کردن هستن .


به هر حال خود ما ایرانی‌‌ها هم بی‌ تقصیر نیستیم، آیا هیچ وقت به فکر این بودیم که چگونه میتونیم جلوی پس رفت فرهنگ و زبان پاسی و یا همون فارسی رو بگیریم ؟


حتا قبل از این مشکلاتی‌ که در حال حاضر گرفتارش شدیم،،زمان‌های که وقت داشتیم و مشکلات اقتصادی و اجتماعی امروز رو نداشتیم، با خیالی اسوده که ما تمدنی ۲۰۰۰ ساله داریم، با خیالی اسوده که پدران ما و کورش‌ها مردمانی پاک دل‌ ، آگاه، و حافظ فرهنگ و تمدن ایرانی‌ بودن، ما جوان‌ها و نوجوان‌ها دست رو دست گذشتیم و سعی‌ نکردیم کاری در بهبود فرهنگ و زبان به جا مانده از کورش و داریوش کنیم،،


هنوز هم دیر نشده، هنوز هم میتونیم نشون بدیم که ایرانی‌ و پارسی‌ تا عبد زبان و فرهنگ ایران زمین هست و به مراتب از فرهنگ و زبان عقب موندهٔ اعراب ارجحیت دارد .


سعی‌ کنیم از همین الان به بد از تاریخ درس بگیرم، کاری کنیم که فرزندان ما ، مجبور نشان مس خودمون با آهی از ته دل‌ به خود بگویند که


این دود سیه فام که از بام وطن خواست.....از ماست که بر ماست






وین شعله‌ای که بر آمد ز چپ و راست..... از ماست که بر ماست






جان اگر به لب ما رسد از غیر ننالیم.....با کس نسگالیم






از خویش بنالیم که جان سخت اینجاست.....از ماست که با مست






ما کهنه چناریم که از باد ننالیم.....بر خاک ببالیم






لیکن چکنم، آتش ما در شکم ماست.....از ماست که بر ماست






اسلام گر‌ امروز چنان زار و ضعیف است.....زین قوم شریف است






نه جرم به عیسی نه تعدی ز کلیسا.....از ماست که بر ماست






گوییم که بیدار شدیم ، این چه خیالیست.....بیداری ما چیست






بیداری طفلیست که محتاج به لالاست.....از ماست که بر ماست

۶ نظر:

هستی گفت...

نوید
بپا پات به زندان اوین باز نشه عزیزم
مطلب پرباری بود..
دروود بر درک و فهم ایرانیانی چون تو
....
پایدار باد ایران و ایرانی

Unknown گفت...

بادمجون بد آفت نداره هستی‌ جان.. ممنون از وقتی‌ که صرف کردی عزیز ،...

ارتا گفت...

نويد جان احساست رو درك ميكنم ولي يه زره زيادي به احساست بها دادي من منكر تمامي اين حرفهايي كه زده بودي نيستم ولي هر چيزي بايد به جا و در زمان مناسبش انجام بگيره ما نميزاريم كسي له مان كند ولي اين رو خوب ميدانيم كه به كسي و به چيزي حتي اگر توهين هم كند تنها به همان دليل وجدان ايراني و اخلاق ايراني توهين نمي كنيم و لبخندي ميزنيم براي اينكه بدانند كسي ارزشي براي حرف هايشان قائل نيست

شاه رخ گفت...

خب كه چي؟

شاه رخ گفت...

سلام

شاه رخ گفت...

من مصمم بودم ولي خوش اقبال نبودم
دوباره سيگار كشيدم